روانشناسی

باور و ایمان

باور و ایمان - دکتر افشین طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

به ­طور قطع نظام باورهای انسان­ های موفق و خوش­بخت در مقایسه با انسان­ های شکست­ خورده و  نگون­ بخت تفاوت زیادی دارد. بحث کتب آسمانی درباره­ تاثیر نیروی ایمان و باور انسان است.

می­توانیم آدمی خرافاتی، در بند محدودیت­ ها، متعصب، بدگمان، منفی­ نگر باشیم، یا روشن­ بین، مثبت­ اندیش و… چه ورزشکار یا یک هنرمند، دانشمند یا تاجر و… تنها با نیروی ایمان می­توان با جسارت به ­سوی اهداف بلند پروازانه رفت.

باور و ایمان برای رسیدن به ­هدف (چه آرامش، چه موفقیت در هر زمینه ­ای) به ما انگیزه می­دهد. مثل سوخت و نیروی محرکه یک موشک که آن را به جلو می­راند. در حقیقت با نیروی باور و ایمان قادر به ایجاد تغییر خواهیم بود و هیچ مُصیبتی بر ای مان محدودیت ایجاد نمی­کند.

با نیروی ایمان هر سد، یا مشکل و گرفتاری را با روی باز می­ پذیریم و بر این عقیده ­ایم که تنها مرگ راه­ حل ندارد. با داشتن ایمان و باور به خود و راهی که در پیش می­ گیریم به این نتیجه می­رسیم که ارتباطی منسجم و منطقی بین ذهن و جسم وجود دارد.

در زندگی همه­ ما کم و بیش فجایع و مشقت­ هایی رخ می­دهد، به بیانی روش­ن تر روزگار با هیچ­کس سر سازگاری ندارد، در چنین اوضاعی است که ایمان، باور، صبر، مدارا، مقاومت و پایبندی به ارزش­ ها، چهره­ واقعی خودشان را نشان می­دهند.

همه ­چیز از باور انسان نشات می­گیرد

 

برخی انسان­ ها چنین تجاربی را فرصتی برای تعالی و بهتر شدن می­دانند، ولی بعضی دیگر خود را نابود می­کنند و در برابر مصایب، شیرازه­ روح و روان­ شان از هم می­پاشد.

به ­راستی چه عواملی باعث می­شود عده ­ای طاقت مشقات و سختی­ ها را داشته باشند و عده ­ای دیگر در برابرشان به ­زانو درآیند؟ چرا عده ­ای باوجود تمام ناملایمات زندگی همواره در شادی و نشاط به ­سر می­برند و برخی اوقات­شان تلخ است و زندگی­شان سرشار از ناامیدی، خشم و افسردگی.

 

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید