اجتماعی

برخورد با سختی‌های زندگی

برخورد با سختی‌های زندگی - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

برخورد با سختی‌های زندگی

بعضی­‌ها در برخورد با سختی‌های زندگی به مشکلات، مثل ابرهای تیره ای نگاه می‌کنند که بالای سرشان قرار دارد. مشکلات برای بسیاری از افراد، باعث فشارهای روانی یا استرس می‌شود و زندگیشان را همانند زمین لرزه‌ه­ای شدید تکان می­دهد و آشفتگی و بی‌نظمی، آن را مختل میسازد.

ما چون انسان هستیم و دارای نقاط ضعف، در طول زندگی، در برخورد با سختی‌های زندگی احساس ناکامی و درماندگی را تجربه می‌کنیم. هر چه سن‌مان بالاتر می­رود، متوجه می­گردیم امکان دستیابی حتمی به تمامی امیال و آرزوهایمان وجود ندارد ازاین­رو، گاه موانعی سر راه­مان پیدا می­شود.

برخی از ما در برخورد با سختی‌های زندگی و در برابر مشکلات احساس ضعف کرده و عقب‌نشینی می­کنند و عملا انزوا و گوشه‌گیری را برمی­گزینیم. و خود را ضعیف و فاقد اعتماد به نفس­ می‌پنداریم، به طوری که حتی در فکرِ راه‌حلی هم برای مشکلاتن خواهیم بود.

انسان باید مانند یک راننده فرمان حرکت اتومبیل خود را در اختیار داشته باشد، او باید در زندگی با قدرتِ اراده و دقت و حواس جمع مراقب هر نکته‌ای باشد تا در برابر مشکلات، شکست نخورد.

اشخاص با اراده دارای اهدافی معقول و منطقی هستند و مشکلات و موانع نمی­تواند جلوی پیشرفت­شان را بگیرد. ولی کسانی که در برابر مشکلات از خود ضعف نشان می­دهند، همانند تکه­‌های چوب شناور روی رود، خود را تسلیم حوادث می­کنند، و کوچکترین سختی، سبب دلسردی و ناامیدی‌شان می­شود.

«انسان‌ها دارای قوه‌­ایی هستند که خودشان از آن خبر ندارند. آن­ها می­توانند به این واسطه بر مشکلات، پیروز شوند و راهی بهتر انتخاب کنند. انرژیِ اراده آن­هاست که می­تواند از کوه‌ها، کاه بسازد و موانع را از سر راهشان بردارد. پس در مشکلات زندگی، خودمان را قوی و با اراده جلوه دهیم»(ازمیل به تغییر تا لذت تحقق آن- فرانسواز کوریلسکی ـ بیلیار، ترجمه: الهه رضوی، تهران: مدیریت صنعتی، ۱۳۷۸، ص ۱۶۰).

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید

1 دیدگاه