روانشناسی

خوشبینی و تفکر سازنده

خوشبینی و تفکر سازنده - دکتر افشین طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

خوش­بینی و تفکر سازنده­ می­تواند زندگی ما را به­ طرز چشم­گیری تغییر دهد، ولی در عین حال اگر قرار باشد خودمان را مجبور کنیم به سبک خاصی بیندیشم و مدام در یک چارچوب اجباری مثبت­ اندیشی باشیم، چندان موثر واقع نمی­شود، درحالی­که با روش­های ساده ­تر می­توانیم الگوی ذهنی خود را به­ سوی مثبت­ اندیشی و خوش­بینی تغییر دهیم.

درحقیقت اگر افکار، سرنوشت و سرگذشت انسان­های مثبت­ اندیش را بررسی کنیم متوجه  می­شویم؛ آن­ها به ­جای این­که به مشکلات و گرفتاری­ها توجه کنند و در دام آن­ها بیفتند، بیشتر حواس خود را به راه­ حل­ ها معطوف کرده و به دنبال یافتن راه­ چاره بوده و هستند، در نتیجه کمتر اضطراب و استرس سراغ­شان می­رود.

دوم این­که افراد مثبت اندیش بر روی جنبه های مثبت­ زندگی خود تکیه­ بیشتری دارند، در نتیجه آرامش ذهنی زیادتری دارند. یعنی افراد مثبت­ اندیش مجبور نیستند به جبر و زور فشار و داد و قال و خشونت روی بیاورند.

از طرفی اگر که من و شما هم دقت کنیم به افرادی بیش از دیگران در میان اطرافیان، دوست و آشنا تمایل داشته و جذب­شان می­شویم، درواقع این اشخاص به واسطه­ ی انرژی مثبت درونی، جاذبه­ ی فردی زیادی دارند. یعنی به­ خاطر چارچوب­های ذهنی مثبتی که دارند، امواج   مثبت­ اندیشی را در محیط پیرامون خود جاری و ساری می­کنند، و می­توانند ارتباط عمیق­تر و منطقی­ تری با دیگران برقرار کنند، به بیان ساده­ تر ارتباط گرفتن با چنین افرادی بسیار آسان است.

 

 

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید