روانشناسی

دایره افکار منفی

دایره افکار منفی-دکتر افشین طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

بعضی وقت­ها در دایره­ بسته­ خیالات و توهمات منفی و بد، گرفتار می­شویم و با وجودی که می­دانیم آن افکار پوشالی­ اند، ولی بازهم توان رها شدن از دست­ شان را نداریم. افکارمنفی قدرت تخریبی زیادی دارند. می­توان آن را به یک گرداب عمیق و قوی یا یک گردباد قدرتمند تشبیه کرد که در برابر هیچ کدام نمی­توان مقاومت نمود. اگر به دام و مرکز چرخه­ تخریبی افکارمنفی بیفتیم، حال­مان دگرگون می­شود، و تا فروکش نشدن گردباد یا فرار از گرداب این وضعیت ذهنی ادامه دارد.

متأسفانه وقتی بدبینی فضای ذهن را قبضه­ می­کند، زنجیروار افکار منفی را یکی پس از دیگری به دنبال خود می­کشاند، که به راحتی می­توانند شیرازه­ و نظام عصبي شخص را تحت تاثیر قرار دهند. عامل بسیاری از رفتارهای ناپسند مانند: پرخاشگری­، انزواطلبی، سهل­ انگاری، کم­ کاری و… همین افکارمنفی هستند. تصاویر منفی موجود در ذهن بر اراده­ ای مثبت هم غلبه می­کنند و در نهایت آن­ها را به نتايج منفی می­کشانند. پاک کردن و زدودن افکار و اندیشه های منفی از مهم­ترین و حیاتی­ ترین مسوولیت­ها در فرآیند مدیریت ذهن است.

 

بخش مثبت برخلاف بخش منفی، آرشیو تمامی خاطرات شیرین ، زیبا و دوست داشتنی است. هر فکری چه منفی باشد و چه مثبت، احساس و رفتار متناسب با خود را پدید می­آورد. فکر مثبت، احساس مثبت و میل به کار خلاق پدید می­آورد. فکر مثبت برخلاف فکر منفی، نيرو­زاست و از تمامی انرژی­های موجود در خاطرات گذشته می­تواند بهره ­برداری کند. خاطرات مثبت گذشته و اتفاقات خوب،  سازوکار ذهن را به خلاقیتی شگفت­ آور تبدیل می­کند. خوش­بختانه بخش مثبت ذهن از بخش منفی جداست و گویا با فعال شدن یکی، دیگری نقش خود را از دست می­دهد(البته این تقسیم بندی ها جنبه نمادی دارد).

 

سوال مهم این است، چگونه می­توان از بخش منفی به بخش مثبت ذهن رفت؟ آیا کار در انتخاب ماست یا ذهن تابعی از شرایط بیرونی است؟

جالب­ترین مساله­ ذهن، تضمین آزادی انتخاب است، اختیار شخص در گزينش بخش مثبت يا منفي براساس عادت­ها و آموزش­های قبلی اوست. «توجه، تکرار و هیجان»؛ سه کلید مهم ثبت اطلاعات در ذهن هستند. اگر توجه شخص به امور منفی باشد، بلافاصله بخش منفی ذهن فعال می­شود و تمایل شدیدی هم برای برجسته کردن افکار منفی­ دارد و از آن­جا که افکار مسری هستند، یک فرد منفی­ باف می­تواند یک فضای سالم را به جهنمی از اندیشه­ های منفی تبدیل کند.

درون­ داده ­های ما برون­ داده­ های ما­ را تعیین می­کند. اگر هر چیزی که به ذهن می­دهیم منفی باشد، نتیجه­ ای که به­ بار خواهد آمد، نمی­تواند حاصلی جز احساسات و بازتاب­های منفی باشد.

 

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید

3 دیدگاه