اجتماعی

زندگي، گنجينه ­اي گران­قيمت

زندگي، گنجينه اي گرانقيمت - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

صبح زود پيش از طلوع خورشيد، مرد ماهيگيري به كنار درياچه رسيد. در ساحل به كيسه اي پراز سنگ برخورد؛ همان گونه كه مشغول كار بود و به آرزوهايش مي انديشيد، سنگ هاي كيسه را يكي يكي به داخل آب پرتاب ميكرد. خورشيد به آرامي بالا مي آمد. تا اين وقت، تمام سنگ ها به جز يكي را در درياچه پرتاب كرده بود، در نور خورشيد به آن سنگ كف دستش نگاه كرد. نفس اش بند آمد. يك قطعه الماس در دست داشت، او يك كيسه از اين الماس ها را به آب انداخته بود. فرياد كشيد و گريست. اما باز هم خوش شانس بود؛ چون هنوز يك تكه الماس باقي مانده بود.

ما مردم عموماً اين­قدر خوش­ شانس نيستيم، تمام زندگي­مان طي مي­شود و خورشيد هرگز طلوع نمي­كند و تمام الماس­ هاي عمرمان را پرتاب کرده و پنداشته­ ايم که قلوه سنگ بوده ­اند.

زندگي، گنجينه ­اي گران­قيمت است، ولي ما فقط تلف ­اش مي­كنيم و حتا قبل از آن­كه بدانيم چيست، آن­را هدر داده ­ايم. اگر هر شبانه­ روز از این سرمایه­ بیست و چهار­ ساعته تا ثانیه­ آخر به ­بهترین شکل استفاده ­نکنیم، نمی­توانیم مانده ­ای برای روز دیگر باقی بگذاریم. متأسفانه اغلب انسان­ ها به­ زمان، بهای کمی مي­دهند و ارزش واقعی­ اش را آن­طور که باید و شاید درک نمی­کنند. اگر کسی به ­اموال ما دستبرد بزند، حساسیت بسیار تندی از خود نشان خواهیم­ داد، اما بیش­تر مواقع به دیگران اجازه می­دهیم که وقت و زمان ما را با مسایل غیرمهم و غیرضروری تلف کنند و اغلب خود نیز با آن­ها هم­دست می­شویم. هرلحظه، گنج بزرگي ا­ست؛ پس گنج­تان را مفت و بیهوده از دست ندهيد. بدانید که زمان، منتظر هيچ­كس نمي­ماند.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید

3 دیدگاه