خانواده

محبت در خانواده

محبت در خانواده - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

هر يك از ما در انتخاب آزاديم، يا بايد عشق را برگزينيم يا نفرت. اگر دنبال نفرت باشيم، بدبختي، خشم، اضطراب، دلشوره، ناراحتي و عذاب، ياران هميشگي روح و ذهن‌مان خواهند بود. رهاكردن نفرت و خشم و گرویدن به عشق و مهر، زندگي خانوادگی ما را تغيير مي‌دهد. گذراندن هر روز زندگي بدون داوري، خشم و سرزنش خود يا ديگر اعضای خانواده (به ویژه همسر) دشوار است چون اغلب به آن عادت کرده ­ايم؛ اما اگر تصميم بگيريم كه از جهنم آزاد شویم، ضروري ا‌ست كه در اين راه شجاع و استوار و محكم باشيم. محبت لازمه­ زندگی مشترک و رمز موفقیت خانواده است. محبت در خانواده گوهر ارزشمندی است که هر یک از زوجین باید آتش آن را در وجود خود گرم و پرحرارت نگه دارند.

وجود عشق، مهر و محبت ميان اعضاي خانواده: انسان تشنه‌ي دوستي و محبت است. انگيزه‌ي بسياري از تلاش‌ها و زحمات طاقت‌فرساي زندگي می‌تواند محبت باشد و وجود آن در خانواده انسان را به فعاليت و کسب معاش وا مي‌دارد. هر يک از زوج‌ها بايد بدانند که همسر او نزديک‌ترين و محرم‌ترين فرد به اوست. ازاین­رو باید به همسرتان به عنوان يک حامى و پشتيبان نگاه کرده و درجهت خوشبختی و خوشحالی او تلاش کنيد.

مهر و محبت اعضاي خانواده به همديگر سبب پايداری روابط است. زوجین باید با ایجاد محبت پایه‌های زندگی خود را محکم کنند. ایجاد محبت میان زن و شوهر امری الهی است. قلب مادر کانون محبت و قلب پدر نیز مرکز عطوفت است. یکی از عوامل موثر برای حفظ و افزایش محبت چگونگی بیان و ابراز آن است. باید توجه داشت ابراز محبت نه تنها از شخصیت فرد نمی­ کاهد بلکه باعث افزایش محبوبیت او نیز می­شود.

توجه به این نکته ضروری است که ما با نوع بشر زندگی می­کنیم نه با یعنی همه عیوبی دارند و هیچ­کس بدون عیب و نقص نمی­باشد. پس باید یکدیگر را دوست داشت و مراقب بود نقطه ضعف همسر موجب دریغ محبت از او نشود. محبت می­تواند کانون خانواده را گرم نگه دارد.  «اسلام محبت عميق و صميمي زوجين را به يكديگر محترم شمرده و به آن توصيه كرده است و تدابيري به كار برده كه اين يگانگي و وحدت هر چه بيشتر و محكمتر باشد» (اخلاق جنسي در اسلام و جهان غرب – استاد مطهری – ص ۷۷)

مهر و محبت زن و شوهر به يكديگر يك نياز روحي است­ كه در صورت برآورده شدن زندگي شيرين­­ مي­گردد. زن و شوهر بايد نزدیک­ترین دوستان هم باشند، اگر پاى محبت در ميان باشد، شور و هيجان محبت عالم مخصوص به خود دارد. انسان در فضاى محبت، رشد مى ­كند، در چنین فضایى معادلات و معيارهای انسانی دگرگون مى ­شود. خطاها، سختى­ ها، كمبودها چندان به­ چشم نمی­آیند. عشق ورزیدن و ابراز محبت فقط مخصوص روزهای اول ازدواج نیست؛ بلکه با گذشت زمان نهال نوپای زندگی به درختی تناور تبدیل می­شود که نیاز بیشتری به آبیاری دارد؛ با ابراز محبت و علاقه می­توان درخت زناشویی همیشه با نشاط، بارور و با طراوت نگه داشت. افسوس كه قدر اين گوهر تاثيرگذار در زندگى خانوادگى و اجتماعى ناشناخته مانده است. انسان تشنه­ محبت است، اگر محبت مثل چشمه­ ای جوشان بین زن و مرد جاری شود اُنس و علاقه­ آن دو دوام و قوام و استحکام می­یابد.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید