اجتماعی

مقابله با مشکلات

مقابله با مشکلات - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

فقط مردگان فاقد مشکل هستند، از این‌­رو، مشکلات از نشانه‌های بارز زندگی می‌باشتد. هر چه بیشتر با مشکلات دسته و پنجه نرم کنیم، زنده‌­تر و فعال­‌تریم. مشکلات و پیشرفت رابطه‌ی مستقیمی با هم دارند. موفقیت بدون گذر از سد مشکلات و مقابله با مشکلات ممکن نیست. نداشتن مشکل گمانی دست نیافتنی است، موضوع یافتن روشی مثبت و درست برای حل آنان یا مقابله با مشکلات است.

مهم نیست که زمین بخورید، بلکه مهم دوباره برخاستن است». هر فردی با مشکلات و سختی­‌هایی روبه­‌رو می‌شود مهم چگونگی انتخاب روش مقابله با مشکلات است. کسانی می­توانند از این عرصه (مقابله با مشکلات) سرفراز بیرون ­آیند که مهارت رویارویی با ناملایمات با جسارت و شجاعت برای دستیابی به اهداف‌شان داشته باشند. در این جا سه قاعده که به توسعه‌ی سلامت روانی رویارویی و مقابله با مشکلات کمک می­کنند را ذکر می­کنیم:

قاعده اول:
واژه­‌ی «مشکل» تداعی‌کننده‌ی احساسات منفی و مأیوس کننده است. به جای واژه­‌ی مبارزه یا چالش را به کار ببرید: «با چالش‌های بزرگی روبرویم که باید آن‌ها را حل کنم».مبارزه و چالش بار مثبت و انرژی زا دارد که ما را به سمت کشف یک راه حل ترغیب می‌کند. چالش، نیمه‌ی پر لیوان است و مشکل، نیمه‌ی خالی لیوان. ارزشمندترین دارایی ما چارچوب ذهنی تفکر مثبت است

قاعده دوم:

شکست وجود خارجی ندارد بلکه یک بازخورد جهت مقابله با مشکلات است. وقتی موشک­ از مسیرش خارج می‌شود، سنسور حس‌گر­های کنترل خودکار، مسیر را اصلاح و آن را به مسیر اولیه باز می‌گردانند. این آگاهی از خطا، موشک را قادر  می‌سازد تا با دقت در مسیر صحیحش حرکت کند. زمانی که مرتکب اشتباهی می‌شوید، آن را شکست به حساب نیاورید، درحقیقت آن اتفاق نوعی سیستم هدف­‌یابی شماست، برای این­ که دوباره به مسیر صحیح بازگردید. هر اشتباهی یک تجربه­‌ی آموزنده است.

قاعده سوم:

حتما راه حلی وجود دارد، باید آن را بیابید. ممکن است در دنیا مشکلات زیادی وجود داشته باشد، اما برای هر یک از آن‌ها می­توان چندین راه‌حل پیدا یا ابداع کرد. تشخیص این مطلب باعث به جریان افتادن نیروی خلاق ما می­گردد، هنگامی که می‌گوییم: «این کار سخت است» در واقع خلاقیت خود را سرکوب کرده‌ایم. برای مقابله با مشکلات ذهن­ را روی راه‌حل متمرکز کنید. ظرفيت گذشتن از دشواري‌ها، مقابله با مشکلات و پايداری و تحمل در مقابله با سختی‌ها به فرد کمک می­‌کند از رويدادهاي ناگوار زندگي بگذرد و با وجود تنش‌هاي شديد، شايستگي­‌هاي اجتماعي خود را ارتقا ببخشد.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید