اجتماعی

موفقیت بر پایه های شکست شکل میگیرد

موفقیت بر پایه¬های شکست شکل میگیرد - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

طی سال­ها برخورد با افراد مختلف (هنرجو، دانشجو، ورزشکار، مراجعه­ کننده، بیمار، حضار در سخنرانی، شنودگان رادیو و…) از زن و مرد پیر و جوان، همگی با درصدهایی کم و زیاد، در زندگی به دنبال «خوشبختی»، شادی و موفقیت هستند. خیلی از این افراد در پیچ و خم مشکلات زندگی درمانده شده ­اند، و اغلب منتظر کمک فکری و راهنمایی برای برون رفت از چرخه­ گرفتاری­ های بی ­پایان­ شان هستند. شنیدن و گفتن و تکرار این کلمات کار ساده ­ای است، ولی مسئله اصلی برای همه یافتن راه رسیدن به موفقیت، شادی و خوشبختی است.

برای رسیدن به این آرمان­ های بزرگ انسانی واقعا چه باید کرد؟ چرا آن قدر دستیابی به آرامش و امنیت که زمینه­ ساز شادی و فراهم ساختن خوش­بختی در زندگی ماست کاری پیچیده و سخت شده است. چگونه می­توانیم شخصی موفق و خوشبخت شویم؟ قدر مسلم این که با حرف­ های تکراری چیزی نصیب ما نخواهد شد. البته برای هر سه مبحث فوق تعابیر و معانی مختلفی وجود دارد. درحقیقت به تعداد آدم­ های روی زمین می­توانیم موفقیت و خوشبختی و شادی را معنی کنیم. ولی چرا این موضوعات برای ما مهم و با ارزش شده است؟

حتا یک زندگی شاد هم نمی­تواند فارغ از برخی راه­ های تاریک باشد. شادی اگر توسط غم متوازن نشود (یعنی غمی وجود نداشته باشد) معنایش را از دست می­دهد. خیلی بهتر است که اتفاقات را همان­گونه که پیش می­آیند با صبر و آرامش بپذیریم. تمایل به برنده شدن (موفقیت همیشگی) میلی است که همواره در انسان وجود دارد، اگر واقعا ما مدام به دنبال برنده ­شدن و پیروزی باشیم، یکی ­از پیامدهای ناخواسته­ برنده نشدن و عدم دستیابی به خواسته­ ها غمگینی میلیون­ ها بازنده خواهد بود. یعنی اگر از این دیدگاه به دنیا نگاه کنیم، همیشه دچار مشکل خواهیم بود.

باید بدانیم مسایل و اهداف مختلف زندگی جنبه­ برد و باخت ندارد که بخواهیم نسبت به آن­ها داوری کنیم. اغلب ما هر موضوعی را در زندگی تبدیل به برد و باخت می­نماییم، در صورتی که نیازی به آن کار نیست. موفقیت بر پایه ­های شکست شکل می­گیرد

در بیشتر مواقع وقتی موفقیتی کسب می­کنیم چنان خوشحال می­شویم که یادمان می­رود چگونه آن موفقیت را به ­دست آورده ­ایم، به طوری­ که در برخورد با شکست عملا فرصت زیادتری برای آموختن داریم. قهرمانان بزرگ از شکست­ های خود درس ­های عبرت­ آموز زیادی می­گیرند و به نقاط ضعف و مشکلات­شان پی می­برند در حقیقت هر شکستی بذرهایی از موفقیت درون خود دارد. درحقیقت هر شکستی راه را برای بررسی گزینه­ های دیگر پیش روی افراد بزرگ می­گشاید، در اصل این اشخاص نگرش مثبتی به شکست دارند و از آن استفاده سازنده می­کنند، و به­ جای بدبینی، پتانسیل موجود در شکست را به نفع یافتن راه­ هایی بهتر آزاد می­سازند.

شخصا معتقدم پیچیده شدن زندگی بشر، به واسطه­ گسترش شهرها، مصرف­ گرایی، مُدگرایی، تنوع طلبی، برتری ­جویی و از جمله رقابت در بسیاری از فعالیت­ های اجتماعی ورزشی، هنری، علمی و… شاهدی بر این مدعاست که انسان به دنبال جلب نظر و دیده شدن است و از این رهگذر احساس ارزش، بالندگی و معنا می­کند. شاید برای خیلی از افراد مفهوم موفقیت و خوش­بختی اولا کسب آرامش، امنیت، رفاه مادی و دوما دریافت تحسین، تایید، دیده شدن و جلب تکریم و احترام همنوعان خویش ­باشد.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید

4 دیدگاه