روانشناسی

قدرت تفکر­ مثبت

قدرت تفکر مثبت - نیمه پر لیوان نیمه خالی لیوان - افشین طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

تفکر ­مثبت یک تمرین است و نیاز به ­نگرش­ دقيق ذهنی ­دارد. وقتی زمینه­ ذهنی تفکر مثبت داریم، به طور خودکار افکارمثبت هم در بستر ذهن­مان جاري مي­شود. کسی­ كه زمینه­­ فكري ­مثبت دارد، هميشه پاسخ­ های راحتی برای مسایل و مشکلات پیچیده پیدا می­کند. تفکر مثبت چهارچوب ذهنی یا نگرشی ا­ست که اوضاع را بر روال طبيعي مي­بيند. افراد با الگوی تفکرمثبت سعی می­کنند کارها را درست انجام ­دهند. ولي این موضوع نباید با جمله­ «مثبت فکر­کردن، اوضاع را رو به ­راه مي­كند، اشتباه شود؛ هم­چنين اگر فردی علاقمند به مثبت­ نگري باشد، زماني ­كه اتفاق بدي مي­افتد، مي­كوشد مثبت فکر­­ كند؛ به­ اين اميد كه شايد بتواند بهتر مشكل را رفع­ كند.

کسی­ که ذهنی ­مثبت دارد و خوبي­ هاي دنيا را مي­بيند، همیشه شادی، سلامتی، موفقیت و نتایج مثبت را در مورد رويدادها و ديگران پيش­ بيني و آرزو مي­كند. بستر ­فكري افراد مثبت­ انديش بر محور نگاه خوب و خوش­ آيند به ­­دنيا استوار است و ضمير ­ناخودآگاه يا همان ذهن نيمه ­هوشيارشان منتظر و چشم به ­­راه خوشي و شادی می­باشد؛ این همان قدرت­ ذهني فرد مثبت­ انديش ­است.

بيش­تر اشخاص به قدرت ­تفکر مثبت اعتقاد ­دارند، اما روش­ هاي عملي- كاربردي آن­را نمي­دانند. آن­ها به­ طور معمول مي­‌گويند: «وقتی­ که غمگین هستی یا اوضاع، خوب پیش نمی­رود مثبت فکر­ کن». كسي­ که ­این حرف­ ها را می‌­شنود، متوجه معني ­شان نمي­شود، ولي سعی ­مي­كند همان­ كار را انجام­ دهد كه متاسفانه نتیجه­ دل­خواه به­ دست نمی­‌آيد. خيلي­ ها علاقمند به ­­نهادينه كردن الگوهای تفکرمثبت در خودشان هستند؛ دوست دارند اظهارات روزانه­ شان مثبت باشد، تا بتوانند قدرت­ ذهن و ذهن نیمه هوشیارشان را هدایت­ کرده، و رشد ­دهند و زندگی­شان را تغییر دهند. این مطالب در کارگاه قدرت تفکر مثبت آموزش داده می‌شوند.

قدرت تفکر مثبت چطور است - افشین طباطبایی

 

ریشه تفکر مثبت و ریشه تفکر منفی

قبل از این­که بتوان الگوی تفکر مثبت را پرورش ­داد، ابتدا باید فهمید که تفکر مثبت تصادفی انجام ­نمي­پذيرد؛ بلکه یک تمرین عملی ا­ست که بايد به ­طور مرتب انجام دهیم تا ماهر شويم؛ در واقع با تبدیل آن به ­عادتي روزانه، نوعی طرح ذهنی قدرت تفکر مثبت را خلق می­کنیم که به ­ما اجازه­ می­دهد از موقعیت­ ها و شرایط منفی و چالش آور اجتناب­ کرده، مسایل دشوار را به ­­سرعت و آسانی حل نماییم. با یک الگوی تفکر­مثبت به­ طور طبیعی از زندگی، بهتر لذت مي­بريم و آن­چه را­ که مرتب درباره­ آن فکر می­کنیم، جذب خواهيم ­کرد. اگر دایم، زندگی را سخت بگيريم، زندگي سختي خواهيم داشت.

اگر به این مسأله فکر کنیم که پول درآوردن سخت است، به ­یقین موقعیت­ هایی را جذب می­کنیم که پول درآوردن را برای ما سخت خواهد کرد یا این­ که تصمیمات ضعیفي درباره­ كسب درآمد می­گیریم(قانون جاذبه). برای داشتن زمینه­ ذهنی مثبت، نیاز به افکار مثبت داریم كه باید به­ طور پیوسته در ذهن باشند. بهترین راه، تغيير افكار است. موضوعي كه به آن فکر می­کنیم اهمیت زیادی دارد. پس بايد حواس­مان باشد که چه چیزی در ذهن­مان جاری ا­ست؟ آیا این فکر مثبت است یا منفی یا این فکر به ­من کمک می­کند ­که زندگی ­ام را بهبود بخشم یا نه؟

ریشه تفکر مثبت و ریشه تفکر منفی

اگر آن فکر مفید نیست و اجازه نمی­دهد موفق شویم، اگر زندگی را لذت­ بخش­تر نمی­کند و اگر فهمیدیم که در ذهن فكر بيهوده ­ای داریم، بهتر است آن­ را عوض و فکرمثبتی را  جانشین ­اش کنیم. می­دانم کسی پيدا خواهد شد كه بگويد: «من اين كارها را امتحان­ کرده­، اما نتیجه­ ای نگرفته ­ام». به­ موج ­هاي منفي (حرف­هاي ديگران) بي­اعتنا باشيد. رشد و پرورش یک الگوی جديد ذهنی (مثبت ­انديشي) شايد کمی زمان ببرد، تا نتيجه­ واقعی را به­ دست ­آورد، زیرا نتايج به ­آن­چه­ که می­خواهیم و جایی­ که زندگی می­کنیم­ هم بستگی دارند. دلیل دیگری­ که چرا اظهارات مثبت همیشه نتایجی را که می­خواهيم خَلق نمی­کنند، این است ­که آن­ها به­ درستی در انديشه و ذهن ما حك نمي­شوند. برای پديد ­آوردن یک زمینه­ ذهنی ­مثبت، بايد حرف­ها و جملات مثبت را چندين بار در طول روز با صدای بلند تكرار كنيم.

 

باور غلط تفکر مثبت

باور غلط، دشمن انسان ا­ست و زیان فراوانی به زندگی وارد می­کند. پاره­ای از این باورهای مخرب، عبارت­اند از:(( نیاز شدید و غیراصولی به تأیید شدن از جانب اطرافیان؛ جلب­ توجه؛ قدردانی و اين­كه ما قدرت تحمل درد و رنج را نداریم، و محکوم به جبر نوشت هستیم)). در مقابل، اعتقادات و باورهای سازنده ­ای وجود دارد که باعث آرامش و آسایش زندگی می­شود؛ به­ طور مثال: ((اعتقاد به این ­که خدا، پشت و پناه ماست و آن­چه در زندگی رخ می­دهد، تفضل الهی ا­ست؛ باور به­ این­که انسان ارزشمند است و با تکیه بر ارزش­ های درونی خود می­تواند بهترین باشد؛ به­ عبارتی خواستن، توانستن است)). با این وجود طي­ كردن مسير مثبت ­انديشي احتياج به ­سرسختي، حوصله و البته زمان براي به دست آوردن مهارت دارد.

با تغییر طرز تفکر، زندگی­ دگرگون شده، ذهن نیز می­تواند بر واکنش ­های جسم­ تاثیر بگذارد. اگر مثبت فکر کنیم و جوانب خوب و پسندیده همه چیز را در نظر بگیریم، حتا اگر زندگی­ بر وفق مرادمان پیش نرود بازهم می­توانیم بر اوضاع مسلط شويم و آرام ­آرام خود را از آن وضعیت نجات دهيم؛ حداقل این­که خوشحال ­تر و بی ­دغدغه ­تر زندگی ­کنیم!

 

 

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید