خانواده

مادران معلم بزرگ

مادران معلم بزرگ - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

اولین معلم هر انسان مادر اوست. مادران می­توانند با تدبیر و درایت درهای بهشت را به روی فرزندان باز کنند و یا دروازه ­های جهنم را.مطالعات دانشمندان نشان داده برای جلوگیری از گسترش آسیب­ های اجتماعی تنها باید بنیان خانواده را استحکام بخشید. مادران به ­عنوان کارگردانان اصلی این میدان می­توانند تاثیری شگرف بر بستر مناسب تربیت و پرورش داشته باشند. حضور (مادران) زنان در محوریت خانواده امری ضروری است خانواده ­هایی که از این نعمت بی­ بهره ­اند آسیب­ های زیادی بر آنان وارد می­شود.

مادر در مدیریت فرهنگی خانواده جایگاهی تعیین کننده دارد. فرهنگ در کانون خانواده توسط مادران شکل می­گیرد از آن­جایی که مادران نقش مهمی در شکل­ گیری و به­ وجود آمدن باورهای فرهنگی و ارزشی انسان دارند، که به ­سختی قابل تغییر است، درنتیجه این ایفای نقش کلیدی، مسئولیتی خطیر را به­ طور بالقوه بر دوش آنان قرار می­دهد.

ممکن بوده درگذشته بنیان خانواده را با سازوکارهای ساده ­تری به خوبی مستحکم نگه داشته، ولی امروزه درنتیجه­ پیشرفت­های تکنولوژیک، رشد تحولات اجتماعی، پیچیده شدن روابط اجتماعی؛ سازوکارهای کهنه­ گذشته کارایی خود را از دست داده و پاسخگوی حل معضلات و مشکلاتی که خانواده­ ها با آن دست به گریبانند، نمی­باشد.

ازاین­رو مادران نیاز به آموزش و ارتقاء سطح آگاهی­ های خود، متناسب با اطلاعات روز دارند. کنار گذاشتن باورهای سنتی و راه­کارهای کهنه و فرسوده که فاقد پتانسیل لازم برای تربیت می­باشند، یکی از اقدامات واجب و رویکردی به­ جاست.

 

تعمیق نمودن باورهای اصیل مذهبی مادران علاوه بر تحکیم خانواده، به­ طور مستقیم بر کاهش مُعضلات اجتماعی هم تاثیر می­گذارد. با تعلیم و تربیت صحیح محیط خانوادگی سالم و به دور از آلودگی­ های فکری می­گردد. مطالعات دانشمندان اجتماعی در بیش­تر کشورهای دنیا نشان داده که خانواده­ های با علایق مذهبی و ایمان قلبی عمیق نه تنها از سلامت روانی بالاتری برخوردارند بلکه کارایی عملی­ شان در رویارویی­ های اجتماعی نیز بالاست.

عوامل و مولفه­ های مختلفی در تربیت انسان نقش دارند، ولی اولین گام در نظام خانواده برداشته می­شود، ازاین­رو نکته­ ای که مادران باید به آن توجه کنند استفاده از دریای غنی مکارم اسلامی به شیوه ­ای جذاب و موثر در تربیت فرزندان است. به بیانی روشن­تر در روش تربیتی اسلامی؛ خانواده در متن اصلی قرار دارد، و مسئول مستقیم رفتار و کردار انسان است، یعنی قرارداد و مانیفیست زندگی هر انسانی در خانواده و به­ ویژه توسط مادران بسته میشود و شکل می­گیرد.

 

همان­گونه که فرهنگ­ها و باورها و سازوکارهای زیربنایی و بالطبع روابط اجتماعی رفت و آمدها و کنش و واکنش­های افراد هر جامعه­ای با دیگری مختلف است، درنتیجه روش­ های تربیتی و پرورشی نیز باید با توجه به نوع فرهنگ اجتماعی آن باشد. الگوبرداری از جوامع دیگر(به­ ویژه غربی) می­تواند مخرب و خطرساز باشد. به­ خصوص که امکان دارد در جوانان پارادوکس اعتقادی ایجاد کند.

 

 

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید