اجتماعی

مذاکرات هسته­ ای و نهادینه کردن فرهنگ مذاکره

مذاکرات هسته­ ای و نهادینه کردن فرهنگ مذاکره-دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

با توجه به سیر تحولات پیچیده ­ی مذاکرات هسته­ ای و کار طاقت ­فرسا و حرفه­ ای هیئت مذاکره­ کننده در دستیابی به توافقی جامع و برد – برد، ما به ­عنوان اعضای یک جامعه­ ی انقلابی می ­توانیم این پیام را از مذاکرات برداشت کنیم که؛ برای رفع هر مشکل و رسیدن به خواسته و نیازی که منافع شخصی و خانوادگی ما را در برداشته باشد، بهترین کار برای حل اختلاف، یافتن راه ­حل، و یا رسیدن به توافق، چه در محیط­ های خانوادگی، شغلی، اجتماعی و … سازو کار گفتگو و مذاکره است، گرچه به نظر کاری سخت و مشکل برسد و نیاز به صبر و حوصله و تحمل و گذشت زیاد داشته باشد. ولی مهم این است که در مقایسه با راه­ های دیگر در همه ­ی عرصه­ ها کم هزینه ­تر است.

قدرت، نفوذ و تاثير كلام بر هيچکس پوشيده نيست. همه‌ ی ما در مواجهه با ديگران سعی می نماييم آنچه مد نظر داريم را از طريق كلمات پی بگيريم و به نتيجه‌ ی مطلوب خود برسيم. كلام اگر همراه با بينش و انديشه‌ ی ژرف باشد، اقتدار پیدا می ­کند، و بر دیگران تاثیر واقع می ­گذارد، و اصولاً انسان‌ها تسليم قدرت آن می شوند.

یادگیری مهارت ­های ارتباطی صحیحِ دوطرفه و سرشار کردن فضای زندگی از حسن تفاهم و نظر برای حل مسایل، راه­ گشای گذر از سختی ­های پیش­ روست.درجایی که ابراز حجم بالایی از احساسات ما، همانند خشم، نفرت، كينه، عشق، محبت، احترام و…در كلام و زبان خلاصه می شود. در اغلب موارد اگر احساس از طريق كلمات منتقل نشود، ديگران هرگز متوجه آن احساس به خصوص نمی شوند.

در اکثر خانواده ­ها به علت ضعف آموزش و مهارت که از دوران کودکی به آن توجه کافی و لازم نمی­ گردد، اغلب افراد چه زن و چه مرد در مواجهه با چالش ­های مختلف که در زندگی با آن روبرو می ­گردند دچار استیصال شده، دست و پای خود را گم کرده، و یا از روی ندانم کاری راه اشتباه رفته و به خشونت، قهر، تخریب، تضعیف و دیگر روش­ های انفعالی روی می ­آورند.

از سوی دیگر هجوم فرهنگ فرنگی یا به تعبیر درست؛ شبیخون فرهنگی، باعث گردیده نسل جوان خانواده­ ها و فرزندان نوجوان به از خود بیگانگی و دور شدن از یکدیگر روی آورند. که مخاطرات جدی بر پیکر خانواده وارد می ­سازد. پیام مثبت مذاکرات هسته ­ای به خانواده ­ها آموزش و یادگیری روش­ های گفتگو و مذاکره در کانون خانواده بین والدین و فرزندان، بین زن و شوهرها، بین همکاران، بین آحاد افراد جامعه و استفاده از تمامی ظرفیت­ های ذهنی یکدیگر برای رسیدن به یک توافق و تفاهم در موارد مورد اختلاف دو جانبه یا چند جانبه است. در حقیقت رویکرد گفتگو و مذاکره در تعاملات اجتماعی نرخ بسیاری از معضلات را پایین می­ آورد. آن چه مسلم است بسیاری از افراد به واسطه­ ی عدم آشنایی با ادبیات گفتگو و فنون مذاکره، هنگام بروز مشکلات در بیشتر موارد به سادگی در دام تقابل و رویارویی و حتی خشونت و پرخاش و دیگر روش­ های زورمدارانه والدانه می­افتند.
اگر بلد نیستیم بهتر است بیاموزیم و یاد بگیریم که چگونه مذاکره و گفتگو کنیم تا توافقی مناسب به دست آوریم، چون بدینوسیله می­ توانیم مشکلات و گرفتاری­ ها و معضلات ناهنجار زیادی را ساماندهی کنیم. دیر یا زود باید دست به این­کار بزنیم و فرهنگ مذاکره و گفتگو را در جامعه ­ی خود ترویج نماییم، هیچ وقت برای آموزش دیر نیست.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید