اجتماعی

مواظب کیف قاپ ها هستید؟

مواظب کیف قاپ ها هستید؟-دکتر افشین طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

دست­ها همیشه به ­راحتی داخل جیب­ های گل و گشاد می­روند، نه فقط دست­های صاحب جیب، بلکه انگشتان فضول و زیرک یک جیب بر یا سارق حرفه ­ای! البته در دست گرفتن پول یا اسناد و مدارک اداری با ارزش هم چندان کار جالبی نیست. چون هم خسته می­شوید و هم ممکن است آن­ها را گم کنید یا در محلی، جا بگذارید. پس بهتر است آن­ها را داخل کیف ­ دستی بگذارید. ولی آن وقت باید مراقب موتورسوارهای کیف قاپ باشید. کافی است در یک لحظه شلوغی خیابان یا پیاده ­رو غفلت کنید تا کیفتان را بکشند و ببرند، ب­خصوص اگر ظاهر غلط­ اندازی هم داشته باشید. جیب برها هر جا که کمی شلوغ باشد؛ مثلا در اتوبوس، مترو، بازار، حتا تاکسی، شما طعمه­ مناسبی برای­شان محسوب می­شوید.

کیف قاپ­ها هم همین­طور! آن­ها هم می­دانند که دیگر پنهان کردن وسایل یا اموال شخصی ب­خصوص کیف های دستی در زیر صندلی یا داشبورد خودروهای شخصی روشی قدیمی است. امروزه سارقان شگردها و ترفندهای زیرکانه­ ای برای خالی کردن کیف و جیب شما به­ کار می­گیرند. کیف ­قاپ می­تواند بدون این­که اسلحه ­ای در دست بگیرد با استفاده از بی­ توجهی شما کیف پولتان را بردارد و براحتی از محل دور شود. بدترین اتفاق زمانی می­افتد که شما در حال سفر باشید. او می­تواند پول­ها و کارت­های اعتباری شما را بردارد و سفر را برایتان تلخ کند.

بحث کیف قاپی چه در خیابان­ های شلوغ و پر رفت و آمد و چه در کوچه­ ها و معابر خلوت شهر را باید در حوزه مسائل انتظامی بررسی کرد. بنظر می­رسد هرچه ضریب امنیت اجتماعی کاهش یابد بروز حوادث و جرایمی همچون کیف ­قاپی و دزدی نیز ب­صورت تصاعدی افزایش یابد. تعقیب، دستگیری یا زندانی کردن سارقان موتورسوار یا غیر موتورسوار صرفا نمی­تواند کمک چندانی به حل معضل کیف ­قاپی کند، زیرا این جرم نیز مانند بسیاری از جرایم شایع دیگر در نتیجه برخی علل و ناهنجاری­ های اجتماعی چند سالی است که در سطح جامعه افزایش یافته و در چنین شرایطی در کنار تلاش دستگاه­ های مسوول برای شناسایی، دستگیری و مجازات مجرمان و کیف قاپ ها در نهایت این شهروندان هستند که باید در این زمینه هوشیار و آگاه باشند.

کیف قاپی­ یکی از شایع­ترین جرایم مخصوص شهرهای بزرگ است. بهترین وسیله مورد استفاده در ارتکاب این بزه، موتورسیکلت است و کیف قاپ­ها ۳ ویژگی عمده دارند: معتادند، سابقه دارند و از جسارت برخورد دارند. بیشتر کیف قاپ­ها پس از ارتکاب جرم به دلیل سابقه­ دار بودن در زمان کوتاهی دستگیر می­شوند. خیابان­های عریض و طویل و شلوغ شهرهای بزرگ برای این افراد بسیار مناسب است و آن­ها براحتی پس از قاپیدن کیف از محل متواری می­شوند.

 

گاهی دختران جوان در خیابان­ های شلوغ شهرهای بزرگ کمین می­کنند تا خانم مسنی بخواهد از خیابان رد شود. در همین لحظه بعنوان کمک به زن نزدیک می­شوند و سپس با کمک همدستش کیف او را قاپ زده و از صحنه فرار می­کنند. بررسی پرونده فعالیت باندهای کیف ­قاپی نشان می­دهد؛ به طور معمول مجرمان صرفا به یک سرقت ساده بسنده نمی­کنند و اگر در حین سرقت با مقاومت مالباخته مواجه ­شوند، از اعمال خشونت؛ ضرب و جرح، چاقوکشی و … کوتاهی نمی­کنند.

با بررسی برخی شکایت مشخص شده سارقان بیش­تر طعمه ­های خود را از میان مشتریان بانک­ها انتخاب کرده و پس از تعقیب، در فرصتی مناسب راه­شان را سد کرده و به آن­ها دستبرد می­زنند. به گفته قربانیان، مهاجمان غالبان به هنگام سرقت، با استفاده از چماق و چاقو به آن­ها حمله­ ور شده و در صورتی که با مقاومت مواجه می­شدند، آن­ها را به باد کتک می­گرفتند.

 

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید