روانشناسی

انرژی زمان حال

انرژی زمان حال - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

در دنیای مادی برای هر کُنش یک واکنش (انتقال انرژی) وجود دارد. تمایل انسان در قصد و نیت انجام هر کاری و میزان باوری که در فکر او هست، انرژی این واکنش و قدرت حاصل از آن انرژی زمان حال را شکل می­دهد. ما اغلب نسبت به افکار و نتیجه­ اعمال­مان، چه منفی باشند چه مثبت، بی‌توجه­‌ایم، اما عواقب آن­ها را بعدا در زندگی احساس خواهیم کرد.

اگر پایه و اساس افکار مثبت باشند، تاثیر آن­ها بر عملکرد ما هم مثبت خواهند بود. اما اگر محتوا­یشان منفی باشد، تاثيرشان بیشتر ناخوشایند خواهد بود. مگر این­که وقایع مثبتی اتفاق بیفتد که اثر منفی آن‌ها را خنثا کنند. به همین دلیل فهمیدن آنچه در زمان حال می­گوییم و انجام می­دهیم، و در کل انرژی زمان حال خیلی مهم است. زیرا یک بخش از تاثیرشان در آینده خواهد بود. یعنی هرکلمه­‌ای که بر زبان می­‌آوريم، هر عملی که در زمان حال انجام می­دهیم می­تواند آینده­ ما را تحت ­تاثیر قرار دهد، و این یکی از دلایل مسوولیت­‌پذیر بودن انسان در اعمال و كردارش است. پس بايد مراقب بود چه چيز را ممکن است برای خودمان و دیگران خلق کنیم.

می­توانیم با تغییر محیط اطراف، شرايط روحي­مان را تغییردهیم و خالق واقعیت‌های زیادی در زندگی­ باشیم، در حقیقت نطفه­ بسیاری از اتفاقات آینده در تصمیمات امروز ما بسته می­شود (البته نه همه چیز – انسان تابعی است از جبر و اختیار). اگرچه ممکن است برخی نیروهای خارجی درآسان یا سخت‌­تر کردن زندگی نقش داشته باشند، اما به ­خاطر قدرت معنوی انسان؛ می­توانیم به سادگی ارابه­ سرنوشت خود را هدایت کنیم.

زمان حال، گران‌بها و ارزشمند است. در زمان حال احساسات تجربه می­شوند، تصمیم‌ها گرفته می­شوند و تغییرات امکان‌پذیر می­گردند. اما قدرت و جادوی انرژی زمان حال هم اغلب ما را فریب می­دهد و از همه­ چیز غافل‌مان می­کند، یعنی بیش­ترین لحظات زندگی­مان را یا درگذشته به سر برده و با مرور رنجش­‌ها، حسرت‌ها و ناراحتی‌های قدیمی، به اشتباهات و قضاوت­‌های نادرست خود و دیگران می­پردازیم، یا این­که دل مشغول نگرانی‌های آینده‌ایم و با سناریوهای(چی می­شود، اگرها، نکنه و…) فاجعه­ سازی می­کنیم. در این میان، تنها چیزی­ که از دست می­رود، لحظات حال زندگی­مان است.

برای­ زندگی در زمان حال، باید یاد بگیریم از انرژی زمان حال استفاده کنیم یعنی آگاهی خود را تغییر داده و به ­جای پرداختن به گذشته­ کهنه یا آینده­ نامعلوم، مشاهده­گر دو موضوع باشیم: تجربه­‌های درونی و بیرونی. انسان احساسات جسمی خود، یا تجارب درونی را یاد می­گیرید، و در گام بعدی تغییر آگاهی را باید بیاموزد؛ یعنی رفت و برگشت بین دنیای درون و بیرون. همین حالا، چشم‌ها را ببندیم و به نفس کشیدن­مان توجه کنیم. هوایی که فرو می­دهیم، و ریه­‌ها را پر می­کند و فشار آن بر قفسه­­ سینه و شکم؛ آیا لذت بخش نیست؟

اغلب برای مردم مثبت‌اندیش، اتفاقات خوب پی­ در پی رخ می­دهد

آیا به موضوعات خوب فکر می­کنیم یا موضوعات بد؟ پیام این است که «بر هر موضوعی تمرکز کنیم، همان را به­ دست می‌آوریم». اگر موضوعات خوشایند را تجسم کنیم. اتفاق خواهند افتاد، و اگر دایم افکار ناخوشایند در ذهن­مان باشد، دور و برمان را نیز همان چیزها می­گیرد. کسی که بدبین و منفی‌نگر است، ناخودآگاه در کارش گره می­افتد و اوضاع برایش سخت می­شود. اگر افکار ما چنین تعیین ­کننده‌­اند، پس چرا مثبت ­اندیشی را الگوی ذهنی قرار ندهیم؟

فعالانه به مطالب مثبت که فقط نتایج مثبت به بار می‌آورند، فکر کنیم. در اجرای این برنامه کاملا جدی بوده و آن را مانند یک قرارداد کاری در نظر بگیریم که هدف­ش مهار افکارمان است. باید خروجی­‌های مطلوب ذهن خود را ترسیم کنیم، آن ­هم به­ طور شفاف و با جزییات کامل.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید