روانشناسی

اژدهای سه سر

اژدهای سه سر - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

انسان امروزی در مقایسه با گذشتگان دارای امکانات بیش­تر آزادی و قدرت انتخاب زیادی است ولی با موضوعات بی­ ربط، مبتدل و پیش­ پاافتاده هم به وفور سروکار دارد. واقعیت این است که نمی­توان در تمامی لحظات زندگی شاد بود یا عنان احساسات را در دست داشت، نمی­شود همیشه منطقی باشیم و مثبت، همه­ ما نواقص و اشکالاتی داریم؛ گاهی دچار تردید می­شویم، به ­قابلیت­ هامان شک می­کنیم. در مواقعی غمگین و متاثر هستیم و حتا رنج می­بریم. ولی روی­هم رفته تجاربی از این قبیل به ما فرصت رشد و صمیمی بودن و درک عمیق­تر را می­دهد.

شاید این فکر به ذهن­تان خطور کند اکثر شخصیت­ هایی که از نبوغ سرشاری برخوردار  بوده ­اند علی­رغم این­که تاثیر زیادی بر جامعه بشری داشته­ اند (چه محدود، چه گسترده) ولی خودشان انسان­ هایی روان­پریش و بدون شور چندانی از زندگی بوده ­اند. در جواب باید گفت الگوبرداری باید از شخصیت­های انسانی بزرگ مانند پیامبران- ائمه و… صورت گیرد.

بیشتر الگوهای ذهنی ما برخواسته از تربیت و نوع زندگی ما هستند که درحقیقت حاصل دوران کودکی، والدین، و اطرافیان می­باشند. یعنی طبعا اگر در محیطی سرشار از ستایش و تحسین بزرگ شده باشیم دارای ذهن مثبت هستیم و برعکس اگر در فضایی مرتبا تحقیر و سرزنش شده بودیم و پیام ­های مخرب از محیط به ما رسید باشد الگوهای ذهن ما قطعا منفی خواهد بود، و در بزرگسالی بیشتر رویدادها و وقایع تلخ و بدبختی­ ها را تجربه خواهیم نمود و چیزهایی را خواهیم دید که رگه­ هایی از نکبت و رنج و کاستی در آن به ­چشم می­خورد و نقش دارد.

مگر این­که بتوانیم چارچوب­ های ذهنی را تغییر دهیم. یعنی پیش ­نویس­ های ذهن ما نسخه­ هر رویداد یا چیزی را که می­بینیم به ­سادگی می­پیچد. در مکتب تحلیل رفتار متقابل این چارچوب­ های ذهنی را به پیش­ نویس­ های ذهنی تشبیه می­کند. سه فعل نمی­توانم، نمی­شود و نمی­گذارند از کودکی تحت تاثیر عوامل و دلایل مختلف در ذهن اغلب انسان­ ها به­ شکل نهال­ های کوچکی جوانه زده و کم­کم رشد کرده و در بزرگسالی تبدیل به درختان تنومندی می­گردد. یا بهتر است بگوییم تبدیل به اژدهایی سه سر می­شود که الگوهای منفی­ بافی- بدبینی- منفی­ بینی ذهن را در سلطه­ خود دارند.

باید سعی کنیم مسولیت اعمال­مان (که برگرفته از افکارمان است) را بپذیریم. فرکانس­ هایی که در ذهن ما تولید می­گردد، به ­واسطه­ وجود اژدهای سه سر قدرتمندی است که در ذهن وجود دارد و از سه دهانش شعله­ های آتش مخرب و ویرانگر منفی­ بافی- منفی­ بینی و بدبینی متصاعد می­گردد و همه­ افکار مثبت و جنبه ­های خوب را می­سوزاند و باعث می­شود اشتباهات و خطاهای ما زیر سایه­ همین سه فعل؛ نمی­توانم، نمی­شود و نمی­گذارند قرار گیرند.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید

3 دیدگاه