روانشناسی

تحلیل رفتار متقابل – بخش سوم

تحلیل رفتار متقابل - دکتر افشین طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

بالغ

قسمتی از رفتار که در مکان و زمان معنی می­یابد. مثلاً رعایت قوانین حین رانندگی؛ یعنی شرایط زمان و مکان را دریافت کرده و بر اساس آن تصمیم به رانندگی صحیح گرفته‌ایم. درحقیقت افکار و احساسات انسانی و پاسخ منطقی به اتفاقات حال حاضر است. تقویت بالغ یکی از اهداف تحلیل رفتار متقابل است.

 

بالغ به تدريج رشد مي­كند

بالغ اصولا اطلاعات را براي پيش­بيني­ها و تصميم گيري­ ها گردآوري و پردازش مي­كند. بالغ یعنی عقل و منطق و بهترين ارزياب واقعيات است و هنگامی کامل می­شود که فرد سال­ ها با دنياي اطراف و اجتماع در تعادل و تعامل باشد.تصمیمات منطقی و بر مبنای حقایق موجود  نیز از حالات نفسانی بالغ نشات می­گیرند. بالغ تمامی اطلاعات را پردازش، احتمالات را بررسی و تصمیم­ گیری می­کند. اهل قضاوت نیست و حقایق را   می­بیند و نقش میانجی بین کودک و والد شخصیت انسان را برعهده دارد.چون تحت­ تاثير عواطف قرار ندارد مي­تواند درخواست­ هاي والد و كودك را واقع­ بينانه ارزيابي كند. بالغ با واقعيت موجود تطبيق و هماهنگي دارد که براي بقا لازم است. از حدود ده ماهگی کودک قادر به ارزیابی است. انتخاب و تصمیم ­گیری بالغ می­تواند تفاوت میان آن چه به او یاد داده شده و آن چه را خودش احساس کرده تشخیص دهد.

بالغ متعادل کننده­ رفتار کودک و والد است. بالغ همان­طور که از نامش پیدا است، تابع احساسات نمی­شود و هر کاری را با فکر و انجام می­دهد و به دیگران دستور نمی­ دهد­. شخصیت بالغ سرد و خالی از هرگونه لذت کودکانه است، برای همین باید شخصیت کودک خوب و بالغ را درون هر انسانی به کرسی نشاند تا هم خوب فکر کرده هم کارهایش را خوب انجام دهد و هم از کودک درونش لذت ببرد. تضادهای درونی انسان مستقیما با «حالات من» سروکار دارد، و بالغ در اغلب موقعیت­ های تنش ­زا می­ تواند مهار شخصیت را در دست بگیرد.

 

برای قدرت بخشیدن به بالغ باید درست فکر کرد

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید

1 دیدگاه