اجتماعی

رویارویی با مشکلات

رویارویی با مشکلات-دکترطباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

نمی ­گویم که بقیه­ آدم­ ها و شرایط دور و برمان نمی ­توانند برای ما مشكل ­ساز باشند، یا­ مشکلات به آسانی حل ­می­ شوند؛ بلکه می­توان انتخاب کرد که این مشکلات باعث عقب راندن ما می­گردند یا نه؟ در واقع تصمیم با خودمان است. تاریخ پر از افرادی ا­ست که همه­ چیز برخلاف ميل­ و برضدشان بوده اما هيچ چیز نتوانسته آن ­ها را شكست­ دهد، آن ­ها با مخالفت ­ها و مشکلات مقابله كردند و پيروز شدند. دلیلی وجود ندارد که ما یکی از آن افراد نباشیم.

بسیاری از رنج­ ها و اندوه ­ها ساخته­ فکر خودمان است؛ به­ عبارتی ما در زندان خود ساخته ­ موهومات و باورهای کژ اسیر و دربندیم. برای پیشرفت کردن، آرامش­ داشتن و زندگي بهتر، باید مسوولیت ­پذیر باشیم و با تمام توان، عوامل مزاحم را از سر راه کنار بزنيم. هدف این است که سختی­ ها را بشكنيم و از موانع رد شويم. با این­کار خودمان را قوی ­می­ کنیم و به­ پیش­ می­ رویم. ولي اگر خود را قربانی بدانیم، توانايي­ ها­ي­مان را به­ بند مي ­كشيم و نمی­توانیم در شرایط مختلف، درست عمل ­کنیم. ممکن ­است از موقعیت فعلي­ مان راضي نباشیم (خيلي ­ها اين­طور هستند) و احساس ناراحتی ­­کنیم و دایم خودمان را با این افکار كه قربانی روزگار، سرنوشت، شانس، رفتار ­همسر،  بي ­پولي­ خانواده و زندگي در اين شهر، و ده­ ها دليل­ ديگر شده ­ایم، شكنجه­ دهيم و زجر بكشيم.

بارها شنیده ­ایم که بعضی افراد می­گویند: « من می­خواهم این­کار را بکنم؛ اما  وقتش را ندارم؛ پول ندارم؛ همسرم حمایتم نمی­کند؛ وقتی بچه ­هایم بزرگ­تر شدند این­کار را می­کنم؛ اين­جا نمي­شود؛ اطرافيان نمي­گذارند؛ وقتی رفتم خارج؛ شروع می­کنم و…».

این­گونه جملات به ­خاطر ترس از بیرون آمدن از منطقه­ راحت ذهن و نمونه ­ای از مقاومت ­ذهنی­ است. اگر بخواهیم به خواسته­ خود برسیم بايد از پس مقاومت­ ذهن، با اتكا به ­قدرت­ ذهن برآييم؛ مهم نیست شرایط چه باشد.

 

((اگر انتخاب کنیم که قربانی باشیم پس خواهیم بود))

 

اگر خودمان را قربانی بدانیم آرزوهای­مان را هم از دست خواهیم داد؛ احساس قربانی بودن منجر به بروز درد، رنج و ناراحتی زیاد در ما می­گردد و تا خود را از شر اين احساس نرهانيم – كه ديگران مسبب بدبختي و رنج ما هستند- و تا زماني كه مسووليت افكار و اعمال­ مان را نپذيريم، نمي‌توانيم به مثبت‌ نگري و مثبت‌ انديشي روی­ آوريم. بايد نقش قرباني بودن را دور اندازیم و از منطقه­ راحت ­ذهن بیرون ­رویم و با تمام چالش ­ها و موانع روبه ­رو شویم تا به بسياري از خواسته­ هاي ­مان برسيم.

اما تفاوت­ زیادی بین رنج و سختی غیرضروری و سختی سازنده وجود دارد. سختـی و رنـج غیـرضروری، ناراحتی و دردي­ است که بي­ جهت تجربه می­ کنیم و هیچ­ فرصتی برای بالا بردن قدرت ­ذهن در اختیار ما نمی­ گذارد. اگر خود را قربانی شرایط بدانیم، دیگران را سرزنش ­می­کنیم و با موقعیت­ها سازگار نمي­ شویم؛ درنتيجه از پیشرفت عاجز مانده، احساس ناراحتی و شکست می­کنیم هم­چنین از زندگی راضی نبوده و می­پذیریم که این سرنوشت محتوم ما است در این شرایط نه تنها هيچ سختي و رنجی نمی­ تواند ما را موفق­ کند، بلكه ما را به عقب نیز می ­راند. اما اگر باور داشته باشیم آن­چه اتفاق می­ افتد دست ما نیست و هیچ مسوولیتی در قبال آن نداریم و  قسمت ­مان همين بوده است؛ از اين­رو خواه­ ناخواه با اوضاع و احوال سازگار­ می­شویم.(منظور برخی وقایع جبری زندگی ا­ست).

با پذیرش مسوولیت زندگی، از رنج­ های غیرضروری در امان خواهيم بود؛ اما  نمی­ توانیم از سختی ­ها و ناراحتی­ هایی که مقاومت­ ذهنی مسبب آن­ها در ميل به اهداف­مان است فرار کنیم. باید کمی درد را برای قوی شدن ذهن تحمل کنیم. رنج و ناراحتی به تنهایی باعث پیشرفت نمی ­شود. فرآیند روبرو شدن با سختی­ ها و غلبه کردن بر آن­ها ما را از نظر ذهنی قوی می­کند. از آن­جا که پیشرفت، همیشه با مشکل و سختی همراه است، پس حضور آن­ها در زندگی  نشانه و تفضلي ا­ست به معناي پیشرفت و كمال. افراد موفق از رويارويي با مشكلات و تحمل درد و رنج نمي­ هراسند. تحمل سختی و ناراحتی بیش از هر چیز دیگری افراد موفق را از غیرموفق جدا می­کند. موفقیت افراد به­ خاطر شانس یا نژاد خاصی نیست؛ بلکه به­ این دلیل است که ­آ­ن­ها در مسيري صحيح گام نهاده ­اند. ما می­توانیم راه درست زندگي را انتخاب كنيم.

ناراحتی و سختی­ – که در ابتداي هركاري تجربه می­ کنیم- همیشگی نیست؛ زیرا تمایل و شوق به رشد از شدت آن می­کاهد و باعث قوی­ تر شدن ذهن ما می­شود. هرچه قوی­ تر شویم، بیش­تر می­توانیم با موانع، پيچيدگي مسایل و شرایط جدید کنار بیاییم. سختی و ناراحتی بالاخره تعديل پيدا می­كند. آن­چه باید برای پیشرفت و در نهایت رسیدن به آرامش انجام دهیم، جست­جوي بي­ وقفه ناشناخته­ هاي ذهن و توانايي ­هاي خودمان است.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید