اجتماعی

امنیت و آرامش در کنار یکدیگر

امنیت و آرامش در کنار یکدیگر - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

برای ایجاد امنیت و آرامش در کنار یکدیگر هر روز بسته به عقاید و باورهایمان با انتخاب‌های زیادی روبرو هستیم. ساختار ذهن ما طی سال­‌ها در میان انتخاب‌های درست و نادرست­مان رشد کرده تا امروز ­که تصمیم به تغییر آن گرفته‌­ايم. اغلب این انتخاب­ها را درهایی می­بینم، بر روی دیواری که سد راهمان شده و نمی­دانیم آن‌سویش چیست، باز کردن در و وارد شدن همیشه ساده‌­ترین کار­ است. خواه یک انتخاب مثبت یا منفی باشد. اما خروج ممکن است سال‌ها به طول انجامد.

از یک استخر بزرگ هیچ­کس یک لیوان آب هم نمی­خورد، چون آبش راکد و آلوده است. ولی از یک چشمه کوچک که از دل کوه بیرون می­آید هزاران نفر آب می­خورند، چون گوارا و پاک و تازه است. افکار منفی مثل آب استخر حجیم و غیرقابل شرب و آلوده است، ولی افکار مثبت مثل چشمه جوشان، مولد، زاینده، تازه و زندگی بخش است.

ما در لا به ­لاي چیزهای غیرضروری و بی‌اهمیت گم شده­، از جنبه‌هاي باارزش غافل مانده‌ایم؛ به­ طوری­که حاضریم زندگی­مان را با آن‌ها مبادله ­کنیم؛ برای همین، دنبال کارهای بی‌مقدار می­رویم و به چیزهایی بي­ارزش دل ­می­بندیم؛ بعد به­ سادگی با بهانه‌­های واهی و ساده خود را لگدمال می­کنیم و روزگار سپیدمان را سیاه و روان­مان را مكدر مي­سازيم.

ایجاد امنیت و آرامش در کنار یکدیگر (زن و شوهر)، یکی از اهداف مهم ازدواج برشمرده شده است. وجود صفا و صمیمیت در خانواده، نشانه آن است که زن و مرد به وظایف خود در برابر همسر، عمل می‏کنند و حاکی از توفیق‌شان در رسیدن به اهداف اولیه ازدواج می­باشد.

برخی خانواده‌­ها با وجود شان بالا و دارا بودن برخی امتیازات­، چه مادی چه معنوی، نسبت به خانواده‌­های هم­طراز دیگر؛ مشکلات عجیب و غریبی را تحمل می­کنند. یکی از عمده دلایل اصلی چنین خانواده‌­هایی عدم تشخیص درست و مناسب اولویت‌ها در زندگی است. یعنی اگر درست عمل و رفتار نکنیم، پایه­ مشکلاتی را می­گذاریم که در آینده خود را بیشتر نشان خواهند داد. همین جاست که امنیت و آرامش در کنار یکدیگر و تشخیص اولویت‌های زندگی زناشویی و اهمیت نقش­­شان آشکار می­شود.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید

2 دیدگاه